מהו ביטוח רכב? – כל מה שבאמת חשוב לדעת

דרור כהן
דרור כהן

פברואר 25, 2023

ביטוח הרכב מתחלק לשלושה מוצרים מרכזיים: הראשון הוא ביטוח חובה והשניים הנוספים הם ביטוח מקיף וביטוח צד שלישי (המכונה צד ג’), את זה כנראה שכבר שמעתם בעבר ואולי אפילו תדעו לדקלם. אבל מהו בכלל ביטוח הרכב? אילו כיסויים בתוכו נחשבים הכרחיים על פי החוק בישראל? איך נקבע מחיר הביטוח? ועל מה כדאי להסתכל כשבוחרים ובוחרות ביטוח לרכב החדש? כל הדברים שבאמת חשוב לדעת על ביטוח הרכב במאמר המלא.

כל מה שצריך לדעת על ביטוח רכב, איזה סוגים קייימים, יתרונות ומ מכוסה

ביטוח רכב הינו ביטוח שכל הנהגים בישראל נדרשים לעשות והוא מפוקח על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. הביטוח מעניק הגנה כלכלית למבוטח במקרה של תאונה או נזק לרכבו וכן הגנה לנפגעים/ות מהתאונה. 

סוג הכיסוי שמציע ביטוח רכב בישראל משתנה בהתאם לפוליסה הנבחרת ולחברה המציעה את הכיסוי.

הכיסוי הבסיסי ביותר בביטוחי הרכב הוא ביטוח חובה, וכשמו כן הוא, ביטוח הנדרש על פי חוק לכל בעל רכב ממונע וכיום גם לרכב חשמלי כמו ביטוח טסלה (על פי פקודת ביטוח רכב מנועי משנת 1970). כיסוי זה מעניק הגנה כלכלית בסיסית למבוטח במקרה של תאונה בה נגרם נזק גופני לעצמו, לנוסעים נוספים או להולכי רגל.

כדאי לדעת כי האחריות של הנהג או הנהגת בעת התאונה היא מוחלטת ומי שנפגע אינו נדרש להוכיח את רשלנותו של הנהג/ת על מנת לקבל פיצוי לאחר התאונה.

ביטוח טסלה

בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג'

ביטוח חובה אינו מכסה את הנזקים לרכבו של המבוטח עצמו או כל פגיעה שאינה גופנית שנגרמה למבוטח או לנוסעיו. מסיבה זו נהגים רבים בוחרים לרכוש כיסויים נוספים, כמו ביטוח מקיף או ביטוח צד ג’. האחרון נכלל בתוך השני, כלומר ביטוח מקיף לרכב כולל בתוכו גם כיסוי צד ג’. 

ביטוח מקיף מעניק רמת הגנה גבוהה יותר ומכסה את רכבו של המבוטח עצמו במקרה של נזק שנגרם ממזג אוויר סוער כמו: שיטפון, שריפות ועוד או במקרה של גניבה. כמו כן, כיסוי זה יכול גם לספק פיצוי כספי בשווי הרכב במקרה של טוטאל לוס בין אם כתוצאה מגניבה או מתאונה קשה.

את הביטוח המקיף ניתן לבטל בכל זמן, לדוגמא במידה ונמכר הרכב או כל סיבה אחרת. כספו של המבוטח יושב על פי הזמן שנותר עד למועד פקיעתה של פוליסת הביטוח וכמובן בהתאם לתנאי הפוליסה שנבחרה- דבר שכדאי לוודא בעת הרכישה של פוליסה חדשה.

ביטוח מקיף אינו מכסה בעבור נזקים שנגמרו עקב בלאי של הרכב או נזקים שנגרמו בעקבות טיפול לקוי ברכב, נוסף לכך קיים בפוליסה סעיף השתתפות עצמית שמוציא אל מחוץ לאפשרויות הטיפולים המבוטחות בפוליסה נזקים ותיקונים קלים כמו שריטות ופגיעות בפח החיצוני. באופן כללי, כלל הנזקים שעלותם נמוכה מדמי ההשתתפות העצמית אינם נכללים בפוליסה.

ביטוח צד שלישי (צד ג’) מיועד למי שאינו מעוניין לבטח את הרכב שלו עצמו מפני פגיעות, אלא לקבל כיסוי ביטוחי למקרים בהם יפגע עם הרכב שלו ברכוש של מישהו אחר כמו רכב אחר/ חצר בית/ שדה חקלאי ועוד. מטרת הביטוח היא להוות הגנה מפני מצב בו נפגע רכוש בעל שווי גבוה (למשל רכב יוקרתי), שכן אז עלות הטיפול ברכוש שנפגע עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים.

לעיתים, בעלי רכב שערכם נמוך (לרוב רכבים ישנים), יבחרו לרכוש רק את פוליסת ביטוח צד ג’ ללא ביטוח מקיף וזאת על מנת לכסות נזקים לצד שלישי בלבד שכן עלות הביטוח המקיף מאוד יקרה ולרוב כשמדובר ברכב בעל ערך נמוך ניתן לטפל בנזקיו במוסך בעלויות יחסית נמוכות.

כיסויי ביטוח צד ג’ יכללו בנוסף גם שירותי דרך וגרירה וכיסוי לתיקון שמשות ומראות, אלו הן הרחבות חשובות שאינן כוללות השתתפות עצמית ולא נחשבות לתביעות ביטוחיות, שימו לב שנדרש לרכוש אותן בנפרד בזמן שרוכשים את הביטוח.

קבל הצעת מחיר לביטוח רכב חינם.

השאר את הפרטים ואחד מנציגנו יחזור אליך בהקדם.

עלות ביטוח הרכב ותהליך הרכישה

עלות ביטוח הרכב בישראל יכולה להשתנות בהתאם למספר גורמים, לרבות גיל וניסיון הנהיגה של המבוטח (ככל שהנהג צעיר כך יש סיכוי שייקלע לתאונה, ועל כן עלות הביטוח תהיה גבוהה יותר), סוג הרכב המבוטח ורמת הכיסוי הנרכש. חברות הביטוח לוקחות בחשבון גם מאפיינים נוספים כמו: ערך הרכב, שנת מודל, שנת עלייתו לכביש ואף פרמטרים אחרים הקשורים לבטיחות הרכב, למשל אם מותקנות בו מערכות בטיחות אקטיביות שמפחיתות את הסיכוי לתאונה עלות הביטוח תפחת גם היא.

חשוב לדעת כי חברת הביטוח תשקול גם את רישומי הנהיגה של הנהג וכל תביעה קודמת בעת קביעת עלות הפוליסה. כלומר, נהגים שהיו מעורבים בתאונות (בעלי ‘עבר ביטוחי’) ותבעו את חברת הביטוח בשלושת השנים שקדמו לחידוש הפוליסי ככל הנראה יאלצו לשלם מחירים גבוהים יותר, בעוד שנהגים ללא עבר ביטוחי יזכו למחירים נמוכים יותר בחברות הביטוח.

קיימים “מחשבוני ביטוח” מקוונים המסייעים לשער את עלות הביטוח על פי מרבית הפרמטרים המפורטים לעיל, ניתן למצוא אותם בחיפוש פשוט באינטרנט ולהיעזר בהם בטרם השוואת פוליסות בין החברות.

על מנת לרכוש ביטוח רכב בישראל, על הנהגים להציג הוכחת בעלות על רכבם וכן רישיון נהיגה בתוקף. 

תהליך רכישת ביטוח רכב בישראל דומה לתהליך במדינות אחרות. נהגים יכולים לבחור מתוך מגוון ספקי ביטוח ולהשוות את הכיסוי והעלות של פוליסות שו נות לפני שהם בוחרים באחת המתאימה ביותר לצרכיהם. בניגוד לנהוג לחשוב, בישראל אכן קיימת תחרות שמתבטאת גם בעלויות שונות בין חברות הביטוח ועל כן כדאי לעשות השוואה בין החברות בשוק עם סוכן ביטוח טוב ולבחון מספר פרמטרים בעת הבחירה.

מה חשוב לבדוק כשבוחרים פוליסת ביטוח חדשה?

מעבר להשוואה בין עלויות רכישת הפוליסה, חשוב לנהגים לעיין היטב בתנאי פוליסת ביטוח הרכב שלהם לפני רכישתו. יש לוודא שאנו מבינים היטב מה מכוסה, מה הן מגבלות הפוליסה ואילו החרגות קיימות.

היבט חשוב אחד שיש לקחת בחשבון הוא השתתפות עצמית בפוליסה, שהיא הסכום שעל המבוטח לשלם לפני שחברת הביטוח תכסה את יתר העלויות. השתתפות עצמית גבוהה יותר יכולה לגרום לפרמיות חודשיות נמוכות יותר, אך כדאי לבדוק שבעל הביטוח אכן יוכל לעמוד בהשתתפות עצמית במקרה של תאונה.

מעבר לעלות הרכישה ולגובה ההשתתפות העצמית, חשוב לשים לב גם למספר פרמטרים העוסקים בשירות והאפשרויות לקבלת מענה בזמן אמת. ניתן לבדוק את ציון מדד השירות שקיבלה אותה חברת ביטוח, את האפשרויות השונות לקבלת שירותים באופן מהיר ואת ההתנהלות מול שירות האונליין  שכדאי שיהיה יעיל, זריז ומקצועי. החלק החשוב בביטוח רכב קורה לצערנו כשאנחנו נאלצים להשתמש בו- ואז חשוב שמה שרכשנו יעמוד לרשותנו בצורה קלה ויעילה.

בישראל ישנם מספר ספקי ביטוח המציעים ביטוח רכב, לרבות חברות בבעלות ממשלתית וחברות ביטוח פרטיות. חלק מחברות הביטוח הגדולות בישראל כוללות את כלל ביטוח, מנורה מבטחים, הראל ביטוח ועוד חברות רבות. ניתן להשוות בין כלל החברות הקיימות באתרי השוואת ביטוחים ואף ליצור קשר עמן באתרי האינטרנט או במוקדים הטלפוניים לקבלת הצעות מחיר רלוונטיות.

לסיכום, ביטוח רכב בישראל הינו חובה לכל הנהגים ומעניק הגנה כלכלית במקרה של תאונה או נזק לרכב ולגוף. נהגים בישראל יכולים לבחור מתוך מגוון ספקי ביטוח ולהשוות את הכיסוי והעלות של פוליסות שונות לפני שהם בוחרים באחת המתאימה ביותר לצרכיהם. חשוב לעיין היטב בתנאי הפוליסה לפני רכישתה, לרבות השתתפות עצמית והחרגות בפוליסה ולוודא כי החברה הנבחרת מספקת שירות הוגן ויעיל במקרה ונדרש להפעיל את פוליסת הביטוח שנרכשה

קבל הצעת מחיר לביטוח מנהלים חינם.

השאר את הפרטים ואחד מנציגנו יחזרו אליך בהקדם.

דרור כהן
דרור כהן

מייסד האתר

“דרור הוא מומחה ותיק עם למעלה מ-10 שנות ניסיון בענף. הוא בעל תואר במימון וסייע לאינספור אנשים ועסקים לנווט בעולם הביטוח המורכב. התשוקה של דרור ללמד אחרים על חשיבות של כיסוי ביטוחי נכון הובילה אותו לפתוח את הבלוג “סוכן ביטוח”, שבו הוא חולק את התובנות שלו, עדכוני התעשייה וטיפים כיצד לקבל החלטות ביטוח מושכלות. עם הידע המעמיק שלו וסגנון הכתיבה הקל להבנה, דרור ביסס את עמו כקול מהימן בקהילת הביטוח.”

קבל הצעת ביטוח מסוכן ביטוח מורשה
בריאות
דירה
חקלאי
יהלומים
ימי
רכב
בריאות
× דבר עם סוכן ביטוח
דילוג לתוכן