ביטוח הרכב מתחלק לשלושה מוצרים מרכזיים: ביטוח חובה ביטוח צד שלישי (המכונה צד ג’) וביטוח מקיף עליו בטוח כבר שמעתם. אבל מהו הביטוח המקיף? אילו כיסויים ביטוחיים הוא נותן? איך נקבע מחיר הביטוח? ועל מה כדאי להסתכל כשבוחרים ובוחרות ביטוח לרכב החדש? המדריך המלא עם כל הדברים שבאמת חשוב לדעת על ביטוח הרכב והביטוח המקיף ממש כאן.
כל הדברים המהותיים בביטוח מקיף לרכב
ביטוח רכב הינו ביטוח שכל הנהגים בישראל נדרשים לעשות והוא מפוקח על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. הביטוח מעניק הגנה כלכלית למבוטח במקרה של תאונה או נזק לרכבו וכן הגנה לנפגעים/ות מהתאונה.
סוג הכיסוי שמציע ביטוח רכב בישראל משתנה בהתאם לפוליסה הנבחרת ולחברה המציעה את הכיסוי.
הכיסוי הבסיסי ביותר בביטוחי הרכב הוא ביטוח חובה, וכשמו כן הוא, ביטוח הנדרש על פי חוק לכל בעל רכב ממונע כולל טסלה (על פי פקודת ביטוח רכב מנועי משנת 1970). כיסוי זה מעניק הגנה כלכלית בסיסית למבוטח במקרה של תאונה בה נגרם נזק גופני לעצמו, לנוסעים נוספים או להולכי רגל.
אך בעוד שביטוח החובה מבטח רק מפני נזקי גוף, הביטוח המקיף מכסה את המבוטח גם במקרים של נזקי רכוש בעקבות תאונה, נזקי טבע, אש, ברק, התנגשות מקרית, התהפכות מתאונה, שיטפונות, סערה, גניבה, והוא כולל גם כיסוי נזקים לצד ג’ – הכל בהתאם לפוליסה שנרכשה.
מה ההבדל בין סוגי הביטוחים הקיימים?
ביטוח חובה אינו מכסה את הנזקים לרכבו של המבוטח עצמו או כל פגיעה שאינה גופנית שנגרמה למבוטח או לנוסעיו. מסיבה זו נהגים רבים בוחרים לרכוש כיסויים נוספים, כמו ביטוח מקיף או ביטוח צד ג’. האחרון נכלל בתוך השני, כלומר ביטוח מקיף לרכב כולל בתוכו גם כיסוי צד ג’.
הביטוח המקיף מעניק רמת הגנה גבוהה יותר ומכסה את רכבו של המבוטח עצמו במקרה של נזק שנגרם ממזג אוויר סוער כמו: שיטפון, שריפות ועוד או במקרה של גניבה. כמו כן, כיסוי זה יכול גם לספק פיצוי כספי בשווי הרכב במקרה של טוטאל לוס בין אם כתוצאה מגניבה או מתאונה קשה.
את הביטוח המקיף ניתן לבטל בכל זמן, לדוגמא במידה ונמכר הרכב או כל סיבה אחרת. כספו של המבוטח יושב על פי הזמן שנותר עד למועד פקיעתה של פוליסת הביטוח וכמובן בהתאם לתנאי הפוליסה שנבחרה- דבר שכדאי לוודא בעת הרכישה של פוליסה חדשה.
יחד עם זאת, חשוב לשים לב כי ביטוח מקיף אינו מכסה בעבור נזקים שנגמרו עקב בלאי של הרכב או נזקים שנגרמו בעקבות טיפול לקוי ברכב, נוסף לכך קיים בפוליסה סעיף השתתפות עצמית שמוציא אל מחוץ לאפשרויות הטיפולים המבוטחות בפוליסה נזקים ותיקונים קלים כמו שריטות ופגיעות בפח החיצוני. באופן כללי, כלל הנזקים שעלותם נמוכה מדמי ההשתתפות העצמית אינם נכללים בפוליסה.
ביטוח צד שלישי (צד ג’) מיועד למי שאינו מעוניין לבטח את הרכב שלו עצמו מפני פגיעות, אלא לקבל כיסוי ביטוחי למקרים בהם יפגע עם הרכב שלו ברכוש של מישהו אחר כמו רכב אחר/ חצר בית/ שדה חקלאי ועוד. מטרת הביטוח היא להוות הגנה מפני מצב בו נפגע רכוש בעל שווי גבוה (למשל רכב יוקרתי), שכן אז עלות הטיפול ברכוש שנפגע עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים.
לעיתים, בעלי רכב שערכם נמוך (לרוב רכבים ישנים), יבחרו לרכוש רק את פוליסת ביטוח צד ג’ ללא ביטוח מקיף וזאת על מנת לכסות נזקים לצד שלישי בלבד שכן עלות הביטוח המקיף מאוד יקרה ולרוב כשמדובר ברכב בעל ערך נמוך ניתן לטפל בנזקיו במוסך בעלויות יחסית נמוכות. כדי לדעת טוב יותר את שווי הרכב יש להיעזר בשמאי רכב פרטי.
כיסויי ביטוח צד ג’ יכללו בנוסף גם שירותי דרך וגרירה וכיסוי לתיקון שמשות ומראות, אלו הן הרחבות חשובות שאינן כוללות השתתפות עצמית ולא נחשבות לתביעות ביטוחיות, שימו לב שנדרש לרכוש אותן בנפרד בזמן שרוכשים את הביטוח. כמו כן, תמיד מומלץ להתייעץ עם סוכן ביטוח. כאן תוכל לקרוא באופן מעמיק על ביטוח נגררים.
השאר את הפרטים ואחד מנציגנו יחזור אליך בהקדם.
כמה זה עולה לי?
עלות ביטוח הרכב בישראל יכולה להשתנות בהתאם למספר גורמים, לרבות גיל וניסיון הנהיגה של המבוטח (ככל שהנהג צעיר כך יש סיכוי שייקלע לתאונה, ועל כן עלות הביטוח תהיה גבוהה יותר), סוג הרכב המבוטח ורמת הכיסוי הנרכש. חברות הביטוח לוקחות בחשבון גם מאפיינים נוספים כמו: ערך הרכב, שנת מודל, שנת עלייתו לכביש ואף פרמטרים אחרים הקשורים לבטיחות הרכב, למשל אם מותקנות בו מערכות בטיחות אקטיביות שמפחיתות את הסיכוי לתאונה עלות הביטוח תפחת גם היא.
עלותו של הביטוח המקיף לרוב תהיה גבוהה יותר מביטוח צד ג’, אך לרוב גם התועלת שלו גדולה יותר בעיקר בזמני משבר וזה לרובנו לפחות, אומר את הכל. אם אתה מעוניין גם לדעת כמה עולה ביטוח חיים תוכל למצוא מאמר שלם כאם אצנו בבלוג.
חשוב לדעת כי חברת הביטוח תשקול גם את רישומי הנהיגה של הנהג וכל תביעה קודמת בעת קביעת עלות הפוליסה. כלומר, נהגים שהיו מעורבים בתאונות (בעלי ‘עבר ביטוחי’) ותבעו את חברת הביטוח בשלושת השנים שקדמו לחידוש הפוליסי ככל הנראה יאלצו לשלם מחירים גבוהים יותר, בעוד שנהגים ללא עבר ביטוחי יזכו למחירים נמוכים יותר בחברות הביטוח.
קיימים “מחשבוני ביטוח” מקוונים המסייעים לשער את עלות הביטוח על פי מרבית הפרמטרים המפורטים לעיל, ניתן למצוא אותם בחיפוש פשוט באינטרנט ולהיעזר בהם בטרם השוואת פוליסות בין החברות.
על מנת לרכוש ביטוח רכב בישראל- חובה, צד ג’ ומקיף, על הנהגים להציג הוכחת בעלות על רכבם וכן רישיון נהיגה בתוקף. במידה ואתה רוכב אופנוע מומלץ לבדוק עוד על ביטוח אופנועים או ביטוח טרקטורונים.
התהליך עצמו יחסית פשוט וקל. המבטחים יכולים לבחור מתוך מגוון ספקי ביטוח ולהשוות את הכיסוי והעלות של פוליסות שונות לפני שהם בוחרים באחת המתאימה ביותר לצרכיהם. בניגוד לנהוג לחשוב, בישראל אכן קיימת תחרות שמתבטאת גם בעלויות שונות בין חברות הביטוח ועל כן כדאי לעשות השוואה בין החברות בשוק ולבחון מספר פרמטרים בעת הבחירה.
מה חשוב לבחון כשבוחרים חברת ביטוח לרכב?
מעבר להשוואה בין עלויות רכישת הפוליסה, חשוב לנהגים לעיין היטב בתנאי פוליסת ביטוח הרכב שלהם לפני רכישתו. יש לוודא שאנו מבינים היטב מה מכוסה, מה הן מגבלות הפוליסה ואילו החרגות קיימות.
היבט חשוב אחד שיש לקחת בחשבון הוא השתתפות עצמית בפוליסה, שהיא הסכום שעל המבוטח לשלם לפני שחברת הביטוח תכסה את יתר העלויות. השתתפות עצמית גבוהה יותר יכולה לגרום לפרמיות חודשיות נמוכות יותר, אך כדאי לבדוק שבעל הביטוח אכן יוכל לעמוד בהשתתפות עצמית במקרה של תאונה.
כמו כן, נוסף על עלות הרכישה וגובה ההשתתפות העצמית, חשוב לשים לב גם למספר פרמטרים העוסקים בשירות והאפשרויות לקבלת מענה בזמן אמת. ניתן לבדוק את ציון מדד השירות שקיבלה אותה חברת ביטוח, את האפשרויות השונות לקבלת שירותים באופן מהיר ואת ההתנהלות מול שירות האונליין שכדאי שיהיה יעיל, זריז ומקצועי. החלק החשוב בביטוח רכב קורה לצערנו כשאנחנו נאלצים להשתמש בו- ואז חשוב שמה שרכשנו יעמוד לרשותנו בצורה קלה ויעילה.
בישראל ישנם מספר ספקי ביטוח המציעים ביטוח רכב, לרבות חברות בבעלות ממשלתית וחברות ביטוח פרטיות. חלק מחברות הביטוח הגדולות בישראל כוללות את כלל ביטוח, מנורה מבטחים, הראל ביטוח ועוד חברות רבות. ניתן להשוות בין כלל החברות הקיימות באתרי השוואת ביטוחים ואף ליצור קשר עמן באתרי האינטרנט או במוקדים הטלפוניים לקבלת הצעות מחיר רלוונטיות.
השאר את הפרטים ואחד מנציגנו יחזרו אליך בהקדם.
לסיכום
ביטוח מקיף אינו ביטוח חובה לכל הנהגים אך הוא כמעט הכרחי בכבישי ישראלי שכן מעניק הגנה כלכלית במקרה של תאונה או נזק שנגרם מכוחות הטבע, גם לרכב וגם לאדם. נהגים בישראל יכולים לבחור מתוך מגוון ספקי ביטוח ולהשוות את הכיסוי והעלות של פוליסות שונות לפני שהם בוחרים באחת המתאימה ביותר לצרכיהם.
חשוב לעיין היטב בתנאי הפוליסה לפני רכישתה, לרבות השתתפות עצמית והחרגות בפוליסה ולוודא כי החברה הנבחרת מספקת שירות הוגן ויעיל במקרה ונדרש להפעיל את פוליסת הביטוח שנרכשה. כדי ללכת לישון בראש שקט בלילה- וודאו שיש לכם, ולבני משפחתכם, ביטוח מקיף.